برندسازی یا برندینگ


برندسازی چیست ؟

علم برند سازی ابزاریست برای متمایز کردن یک کالا از دیگر کالاهای هم سطح و مشابه. برند عبارت است از: نام، واژه، نماد یا ترکیبی از تمامی این عناصر که به منظور شناسایی کالاها و خدمات یک یا گروهی از فروشندگان با هدف ایجاد تمایز در عرصه ی رقابت مورد استفاده قرار می گیرد ، بر همین اساس کلید ایجاد برند، توانمندی در انتخاب نام، ^ لوگو ^ ، نماد یا یا سایر ویژگی هایی برای متمایز کردن آن محصول یا خدمت از محصولات مشابه رقیب است.

برخی از شرکت ها نظیر Samsung از نام اصلی خود به عنوان برند اصلی و شناخته شدن کالا های خود برای عرضه محصولات خود به بازار استفاده میکند. در حالی که برخی دیگر از تولیدکنندگان، برای هرکدام از محصولات جدیدشان، نامی متفاوت انتخاب می کنند که با نام اصلی شرکت نامرتبط است مانند شرکت procter & gamble ، برخی از برندها براساس نام بنیانگذارانشان شکل می گیرند، برخی دیگر براساس نام مکان ها انتخاب می شوند.



برای برندسازی چه باید کرد ؟


هویت برند
مفهوم برند
کنش و واکنش نسبت به برند
روابط با برند


برندسازی چگونه انجام می شود

در روند شکل گیری و توسعه هویت یک برند، نام نخستین عنصری است که نیازمند دقت بالایی درانتخاب آن دارد. زیرا این مرحله جزء زیربنایی ترین فعالیت های برندسازی به شمار می رود. به عبارت دیگر نام برند گام نخست، اساسی وتعیین کننده در فرآیند برندسازی به شمار می رود. ایجاد هویت برند یکی از گام هایی است که می تواند به سادگی توسط برنامه ی بازاریابی اثربخش در مدت زمان کوتاهی ایجاد شود اما متاسفانه بسیاری از متخصص های بازاریابی در حوزه ی برند به اشتباه از آن چشم بوشی می کنند و برای تثبیت سریع تصویر ذهنی برند راه های میان بر را در پیش می گیرند. یکی ار معروف ترین و شاید مهم ترین مفاهیم بازاریابی مفهوم ارزش ویژه برند است که در برگیرنده جنبه های مثبت و منفی است. واکنش ها و پاسخ ها نسبت به برند یا ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتری عبارت است از: تاثیرات متفاوتی که دانش برند روی واکنش های مشتری در خصوص آن برند به جای می گذارد که این واکنش ها می تواند مثبت و منفی باشد. به عبارتی دیگر ارزش برند ریشه در وجود تفاوت ها در واکنش های مشتری ها دارد. در روابط با برند درواقع وجود حس تعلق در میان مشتری های وفادار می تواند نگرش ها و مفاهیم مطلوب تری را در زمینه برند برای آن ها ایجاد کند. قدرتمند ترین شکل تثبات وفاداری به یک برند زمانی رخ می دهد که مشتری ها تمایل داشته باشند زمان، انرژی و حتی هزینه ای که بابت کالا پرداخت کرده اند را فراتر از قبل به کالای محبوب خود اختصاص دهند.

برندسازی شخصی چیست ؟


برند شخصی تلاش آگاهانه برای ایجاد و تاثیرگذاری بر درک عمومی برای شناخت بهتر یک مجصول یا خدمت که موجب متمایز ساختن آن از محصول یا خدمت رقبا می باشد و همچنین باعث بالا بردن اعتبار آن شرکت یا سازمان به منظور افزایش پیشرفت شغلی می باشد. به عبارت دیگر برند شخصی شامل ویژگی هایی است که میخواهید با آن شناخته شوید و تصویری که از برند شما در ذهن مردم به وجود می آید ، گاهی اوقات نام شخصی یا نام مستعار را با مشاغل خود مرتبط می کنند.

دلایل ایجاد برند شخصی:

برند شخصی به شما کمک میکند تا اطمینان داشته باشید که شما همونطور که هستید دیده می شوید. و این فرصت را به شما میدهد تا نقاط قوت و احساسات خود را برجسته کنید. و این به مردم کمک میکنند تا اعتماد بیشتری به محصولات و خدمات شما داشته باشند .


سفارش طراحی