تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو چقدر است؟
شاید وقتی شبکه های اجتماعی روی کار آمدند هیچکس مطلع نبود که روزی برسد که ما حاضر باشیم از خواب و خوراک بزنیم اما دست از سر این شبکه های بر نداریم! شبکه های اجتماعی آمدند تا بسیاری از محدودیت ها و هزینه ها را برای ما کاهش دهند. دیگر نیازی نیست که شما دغدغه ی دلتنگی بین خانواده ها را داشته باشید. چرا که امروزه شما از طریق این شبکه ها، ارتباطات تصویری، صوتی و متنی خود را در لحظه با سراسر جهان برقرار میکنید. علاوه بر این مزیت ها، رشد چشمگیری برای تبلیغات و کسب و کارها داشته اند که در ادامه می خواهیم تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو را بررسی کنیم.
اگر جزو افرادی باشید که میخواهید سئو سایت شما به صورت اصولی و بر اساس قوائد و الگوریتم ها پیش بروند باید تک تک نکات مهم در این مسیر را به خوبی ارزیابی و انجام دهید. یکی از توجهات منوط به تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو است.
تاثیر مستقیم شبکه های اجتماعی در بازاریابی آنلاین:
دیجیتال مارکتینگ، یعنی مجموعه ای از اقدامات لازم و موثر برای معرفی کسب و کار در بستر فضای مجازی را بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ می نامند. شاید در گذشته نه چندان دور، صرفا ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهایی که در بستر وب فعالیت داشتند کاربردی بود، اما امروزه چه در بستر وب و چه در کسب و کار فیزیکی. توجه به اقدامات بازاریابی آنلاین یکی از دغدغه های مهم و موثر تبدیل شده است.
برای اینکه محصولات خود را به مشتریان جدید معرفی کنید و محدوده ی جغرافیایی شغلی خود از یک یا چند کوچه و خیابان به چند شهر و گاها کشور برسانید، همین امروز فعالیت خود را در قالب ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آغاز کنید.
یکی از این ابزارهای قدرتمند و پرکاربرد در میان جوامع، شبکه های اجتماعی هستند.
شبکه های اجتماعی نقش بسیار بزرگی در میان ابزارهای دیجیتال مارکتینگ دارد، در هر کشور، به صورت متغییر برخی شبکه یا رسانه های اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار میگیرند. اگر مشتری هدف شما در کشور ما، ایران است. اکنون می توانید تمرکز خود را بر این شبکه های اجتماعی افرایش دهید.
- اینستاگرام
- توییتر
- فیسبوک
- تلگرام ( پیام رسان )
- واتس آپ ( پیام رسان )
آیا شبکه های اجتماعی بر سئو سایت تاثیر میگذارند؟
شاید این سوال بسیاری از شما باشد، که آیا اگر ما زمان زیادی صرف شبکه های اجتماعی کنیم، تاثیر آن را روی سئو صفحات خود می بینیم یا خیر؟
پاسخ دقیقی در این باره وجود ندارد، چرا که هیچگاه موتورهای جستجو مانند گوگل درباره این موضع افراد پاسخ روشنی نداده است، تنها تا این میزان که فعالیت در شبکه های اجتماعی می تواند بر روی سئوی شما موثر باشد. نقل شده است.
به همین دلیل مختصصان سئو پاسخ روشنی برای این سوال ندارند و اگر پاسخی ما در این مطلب به شما می دهیم، صرفا بر اساس تئوری های موجود و تجربه ی بدست آمده از تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو می باشد.
آیا صرفا اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی کافی ست ؟
به هیچ عنوان، در ابتدای سال 1393 تا 1397 خاطرتان باشد، بسیاری بر این باور بودند که اگر ما مطلبی در وب سایت خود منتشر کنیم و آن را صرفا رسانه های اجتماعی پر مخاطب به اشتراک بگذاریم می تواند بر روی SEO سایت ما تاثیر داشته باشد. نه به صورت صد در صد، اما تا حدودی این باور عملی بود. اما رفته رفته روش اثر بر بخشی فعالیت وب سایت ها در شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر سئو شکل دیگری به خود گرفت و مسیر از آن چیزی که برخی تصور می کردند دشوار تر شد.
امروزه شما صرف اینکه مطلب خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید نمی تواند تاثیر زیادی بر سئو شما داشته باشد. خصوصا زمانی که رسانه های اجتماعی لینک خروجی خود به صورت نافالو در نظر میگیریند.
در ابتدا، گوگل پلاس شبکه ی مجازی بود که به کاربران خود اجازه قرار دادن لینک به صورت فالو می داد که در این شرایط می تواند حتی اندک تاثیر مثبت بر روی لینک خروجی ایجاد نماید. اما پس از مدتی گوگل پلاس به فعالیت خود خاتمه داد و تا اکنون ما شبکه ی اجتماعی ندیده ایم یا جایگزین نشده است که به ما لینک خروجی فالو دهد.
چطور شبکه های اجتماعی برای سایت ما موثر می شوند؟
علاوه بر نکاتی که به آن اشاره کردیم، اکنون در سال 2022 همچنان سیگنال هایی که از رسانه های اجتماعی به وب سایت ما ارجاع داده می شوند دارای اهمیت بالایی هستند، به همین دلیل است که گوگل در پلتفرم گوگل آنالیتیکس، بخشی اختصاصی به ورودی ها و نقش شبکه های اجتماعی در وب سایت شما و میزان تعامل کاربران ورودی اختصاص داده است.
تاثیر مستقیم :
هرچه تعداد فالوورها، لایک ، اشتراک و کامنت های شما در صفحه ی اجتماعی تان بالاتر باشد. یک سیگنال مثبت است. به این صورت که شما به جای روش های مصنوعی مانند اشتراک گذاری کپی شده و بدون تشویق کاربران به تعامل با پست شما نمی توان توقع یک تاثیر فوق العاده داشت.
شما باید به گونه ای عمل کنید که کاربران وقتی به پست اشتراک گذاری شده شما می رسند دقایقی را صرف مطالعه و تعامل کنند نه اینکه ساده از کنار پست شما بگذرند.
در بهترین حالت اگر کاربری پست شما را ببیند، آن را لایک کند. نظر خود را زیر پست اعلام کند و در نتیجه بر روی لینک شما کلیک کرده و به سایت شما رجوع کند یک تاثیر مستقیم است که این تاثیر زمانی به نهایت و حالت فوق العاده در سئو می رسد که پس از کلیک و ورود به سایت شما، در سایت شما زمانی برای گردش بین صفحات بگذارد.
تاثیر غیر مستقیم:
در این حالت و تاثیر غیر مستقیم شبکه های اجتماعی بر سئو نباید توقع زیادی داشته باشید، اگر نتوانید موارد بالا را به خوبی اجرایی کنید و صرفا یک اشتراگ گذاری ساده انجام دهید، شاید تنها کمک به ایندکس مطالب خود داشته باشید. اینکه مطلبی که اشتراک می گذارید سریع ترین ایندکس شود و در خوشبینانه ترین حالت 10 الی 15% بر سئو صفحه شما موثر باشد.
استفاده از قدرت شبکه های اجتماعی بر نمایش در جستجو:
شبکه های اجتماعی پربازدید در میان موتورهای جستجو دارای اعتبار زیادی هستند و شما می توانید از اعتبار و قدرت این شبکه ها برای نمایش برند یا محصول خود در رتبه های برتر گوگل استفاده نمایید.
در برخی موارد اگر شما یک توییت بزنید یا یک صفحه ای در اینستاگرام ایجاد کند که برخی نکات در آن رعایت شده باشد؛ این امکان وجود دارد که در رتبه های برتر جستجوها توییت یا صفحه ی شما نمایش داده شود. شاید این موضوع بر روی سئو وب سایت شما موثر نباشد. اما میتوانید از این مزیت شبکه های اجتماعی برای بیشتر دیده شدن محصول یا خدمت خود استفاده کنید.
نکته طلایی :
با یک مثال پست امروز مبنی بر تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت را به اتمام می رسانیم تا با یک مثال به شما نشان دهیم که یک سایت چگونه می تواند از طریق اعتبار شبکه های اجتماعی به یک نتیجه فوق العاده در SEO برسد.
مثال :
یک فروشگاه اینترنتی که در زمینه پنل های خورشیدی فعالیت میکرد، با تمرکز بر روی اینستاگرام توانست فالوورهای زیادی کسب کند، با ارائه محصولات و دوره های آموزشی متعدد توانست خود را در میان دنبال کننده ها به یک برند معتبر تبدیل کند، در ادامه تنها با یک سئوی داخلی نه زیاد اصولی، توانست از طریق ورودی های قوی و تشویق دنبال کنندگان خود به مرور صفحات فروشگاه و بررسی محصولات. قدم به قدم رتبه ی خود را افزایش دهد.
نکته کلیدی: از نگاه گوگل برندسازی ارزش بالایی دارد و اگر کاربران زیادی از طریق نام برند، ورود مستقیم به سایت و یا از طریق شبکه های اجتماعی به صورت مداوم با سایت شما تعامل داشته باشند. مستقیما می تواند بر SEO سایت شما تاثیر گذار باشد.
پایان مطلب، تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو